Utrzymanie silnika krokowego w czystości jest ważne i istnieje kilka różnych sposobów, aby to zrobić. Możesz użyć specjalnego środka czyszczącego, który działa dla twojego steppera, lub możesz po prostu użyć trochę alkoholu izopropylowego.
Czyszczenie z alkoholem izopropylowym
Niezależnie od tego, czy czyścisz silnik krokowy, PCB lub cokolwiek innego, możesz zastanawiać się, jaka jest najlepsza metoda usuwania brudu, brudu i kurzu. Choć może Cię kusić, by po prostu polać to wszystko wodą i pozwolić, by stała się magia, istnieje kilka sprytnych sztuczek, które mogą ułatwić to zadanie Tobie i środowisku.
Na przykład, możesz użyć odrobiny alkoholu izopropylowego w odpowiednim połączeniu z wodą. W ten sposób błyskawicznie usuniesz brud z silnika. Jeśli pracujesz z elektroniką, możesz użyć alkoholu izopropylowego do wielu innych rzeczy. Na przykład może być stosowany jako środek czyszczący do elementów elektronicznych, uszczelniaczy, wosków i innych związków niepolarnych.
Możesz go również użyć do czyszczenia płyty bocznej swojego EM. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Dremel lub tarczy polerskiej. Możesz też po prostu rozebrać silnik i wyczyścić go ręcznie. Musisz uważać, aby nie spalić silnika lub obudowy silnika, bo spowodujesz więcej szkód niż pożytku.
Oprócz IPA, możesz również użyć sody oczyszczonej, aby usunąć nadmiar destylatu. Triumwirat to także świetny sposób na pozbycie się kurzu, brudu i innych paskudztw. Możesz również spróbować użyć bardziej miękkiej szczoteczki do zębów, aby wyszorować śmieci. Może nie będzie ona tak skuteczna jak IPA, ale i tak załatwi sprawę.
Miłośnik alkoholu izopropylowego może nawet użyć środka do mycia okien wykonanego z 20% alkoholu izopropylowego do czyszczenia zewnętrznej części samochodu. To nie tylko sprawi, że przednia szyba nie będzie się kruszyć, ale także usunie odpryski z lakieru. Można go również użyć do czyszczenia komory akumulatora. Może się nawet okazać, że łatwiej jest usunąć przyklejony błotnik niż mogłoby się wydawać.
Najlepszą rzeczą w tym rodzaju środka czyszczącego jest to, że jest bezpieczny zarówno dla użytkownika, jak i dla środowiska. Możesz znaleźć tego typu rozwiązanie w różnych rozmiarach i opcjach pakowania. Istnieją dozowniki z pompą, butelki z dozownikiem, a nawet spustowe urządzenia rozpylające, które pomogą Ci uzyskać najwięcej korzyści.
Czyszczenie za pomocą smaru teflonowego
Utrzymanie silnika krokowego pracującego płynnie i efektywnie wymaga czegoś więcej niż tylko szybkiego spaceru wokół bloku. Dobrym początkiem jest upewnienie się, że kurz nie może dostać się do środka. Jest to dość łatwe do zrobienia za pomocą ściereczki z mikrofibry lub odkurzacza bez kłaczków. Może być również warte wysiłku, aby nasmarować ruchome części z odrobiną smaru teflonowego.
Wielkie pytanie brzmi: jakiego rodzaju smaru należy użyć. W zależności od potrzeb możesz rozważyć kilka opcji. Na przykład, suchy smar będzie prawdopodobnie łatwiejszy w kieszeni i przyciągnie mniej kłaczków. Z drugiej strony, płynny lubrykant będzie miał bardziej trwały efekt i może przyciągać więcej kłaczków, jak również. Może być również najlepiej zostawić stepper w rękach profesjonalisty.
Suchy smar jest zwykle PTFE oparte, co czyni je doskonałym wyborem dla silnika krokowego. Są one również łatwe w użyciu i są zazwyczaj lepszy stosunek jakości do ceny niż ich płynne odpowiedniki. Można je znaleźć w puszkach aerozolowych do rozpylania lub w wygodnej formie tuby. Można również kupić lubrykant teflonowy luzem i trafić na świetne okazje. Używanie lubrykantu do czyszczenia steppera może być nieprzyjemnym zajęciem, dlatego szybkie przetarcie wilgotną szmatką po każdym użyciu jest dobrym pomysłem. Jeśli nie jesteś pewien, jaki rodzaj smaru kupić, sprawdź ten kompleksowy przewodnik po najlepszych środkach smarnych dla steppera.
Konserwacja silników krokowych
Utrzymanie silnika krokowego w czystości jest ważną częścią konserwacji. Zabrudzenia mogą powodować problemy i należy je jak najszybciej usuwać. Należy regularnie sprawdzać silnik krokowy. Można znaleźć problemy, zanim staną się poważne.
Twój silnik krokowy ma dwie strony: stronę krokową, oraz przekładnie. Obie strony muszą być czyszczone, aby Twój krokowiec działał prawidłowo. W niektórych przypadkach, strona krokowa dostaje gumy się z brudem i smarem. Jeśli tak się stanie, należy użyć końcówki Q z alkoholem izopropylowym, aby wyczyścić silnik.
Należy również wyczyścić EM linkage, i tłok. Można to zrobić za pomocą alkoholu izopropylowego lub Mothers Mag & Aluminum Polish. Możesz użyć narzędzia Dremel do wypolerowania płyty bocznej EM.
Należy również poszukać wszelkich wycieków powietrza. Jeśli podejrzewasz, że na stepperze znajduje się węzeł powietrza, powinieneś spryskać go eterem.
Prawdopodobnie przed czyszczeniem trzeba będzie odłączyć zasilanie. Trzeba będzie zaznaczyć położenie przewodów. Jest to szczególnie ważne, jeśli planujesz ponowne podłączenie okablowania. Dobrym pomysłem jest również zrobienie zdjęć, które poprowadzą Cię przez proces ponownego podłączania.
Jeśli nie czujesz się komfortowo czyszcząc silnik krokowy na własną rękę, możesz zatrudnić profesjonalistę. Istnieją wyspecjalizowane sklepy silnikowe, które mogą przywrócić zaawansowane silniki. Koszt nie jest jednak zbyt ekonomiczny.
Jeśli masz problemy z obracaniem swojego krokowca, jest to zazwyczaj znak, że musisz go wyczyścić. Możesz wyczyścić wał ręcznie lub użyć szczotki. Alternatywnie możesz zdobyć pazur do ściągania kół zębatych i usunąć koło pasowe z wału.
Normalnie, będzie to obracać wał bez żadnych problemów. Jeśli tak nie jest, powinieneś wyczyścić cewki wewnątrz. Możesz przetestować cewki z 12vdc przez cewkę.
Możesz również spróbować stukania w przewody, aby zwiększyć jasność diod LED. Ale, musisz upewnić się, że przewody nie są złamane lub uszkodzone.
Składając stepper z powrotem, powinieneś prawidłowo wyrównać obie połówki. Dzwonki końcowe powinny znajdować się we właściwej pozycji. Należy również umieścić wokół nich podkładki, aby zapewnić, że elementy pozostaną na swoim miejscu.
Wspólne problemy z silnikami krokowymi
Niezależnie od marki i typu silników krokowych, istnieją pewne wspólne problemy, które mogą spowodować ich awarię. Należą do nich problemy z dużą prędkością i hałasem.
Jeśli twój silnik krokowy nie obraca się prawidłowo, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to sprawdzić jego zasilanie. Upewnij się, że nie jest ono wyższe niż 30 V. Jeśli jest, odłącz go od projektu. Jeśli nie jest, to sprawdź jego okablowanie. Jeśli w przewodach jest zwarcie, sterownik krokowy ulegnie awarii.
Jeśli zasilanie jest zbyt wysokie, sterownik krokowy nie będzie w stanie poradzić sobie z prądem. Spowodowane jest to spaloną lub uszkodzoną wtyczką.
Innym częstym problemem jest brak momentu obrotowego. Silnik krokowy powinien mieć moment obrotowy co najmniej 30% do 50% większy od wymaganego momentu. Jeśli tak nie jest, silnik będzie zbyt szybki i może nie być w stanie napędzić obciążenia.
Innym powodem awarii silnika jest przekroczenie jego maksymalnej temperatury pracy. Jest to zazwyczaj przedział między 70 st. C a 100 st. C. Jeśli temperatura silnika jest wyższa, wewnętrzne elementy ulegają uszkodzeniu.
Oprócz przegrzania, praca silnika ze zbyt dużą lub zbyt małą prędkością może spowodować utratę momentu obrotowego. Ponadto, spowoduje to utratę stopni przez silnik.
Zwiększenie prędkości obrotowej silnika powoduje jego drgania i wytworzenie znacznej ilości napięcia back-EMF. W zależności od motordrivera, może to powodować choppy motion.
Często najlepszym rozwiązaniem dla silnika krokowego jest jego wymiana. Dzieje się tak dlatego, że nowy silnik będzie miał znacznie większy moment obrotowy. Jednak cena silników krokowych z rynku wtórnego nie jest wysoka. Ponadto nie ma gwarancji, że wymiana elementów elektrycznych poprawi Twoje wyniki.
Zmiana częstotliwości sygnału wejściowego twojego silnika krokowego może również pomóc w skorygowaniu hałasu. Pozwoli to na bardziej płynną pracę silnika. Sterownik podrzędny wygładzi również kąt kroku.
Jednym z najczęstszych problemów z silnikiem krokowym jest utrata kroków. Jeśli tak się stanie, twój sterownik krokowy nie będzie w stanie obrócić silnika. Problem ten można rozwiązać poprzez zastosowanie urządzenia zabezpieczającego przed przeciążeniem.
Podobne tematy