Utrzymanie motocykla w jak najlepszym stanie nie tylko poprawi Twoje wrażenia z jazdy, ale także przedłuży jego żywotność. Zanim jednak zaczniesz czyścić swój motocykl, upewnij się, że wiesz, jakie jego części wymagają czyszczenia. Należą do nich łańcuch, koła, obręcze, hamulce, kaseta i inne.
Koła
Utrzymywanie kół roweru w czystości to dobry sposób na uniknięcie uszkodzeń ramy i otarć hamulców. Pomaga również zapobiegać pękaniu nypli szprych.
Jednym z najprostszych sposobów czyszczenia kół jest zdjęcie koła z roweru i wyszorowanie go szczotką. Ta metoda pozwoli Ci dostać się do trudno dostępnych miejsc. Szczotka do szorowania może być również użyta do usunięcia piasku, który zatyka dźwignie hamulcowe.
Inną techniką czyszczenia opon jest zastosowanie rozpuszczalnika, takiego jak alkohol izopropylowy. Alkohol izopropylowy można znaleźć w aptekach. Rozpuszczalnik można rozpylić na oponie, a następnie spłukać czystą wodą. Metoda ta jest bardziej skuteczna, jeśli opona nie jest mokra.
W celu przywrócenia połysku felgom można zastosować preparat do przecierania. Należy to zrobić po zakończeniu głównego czyszczenia.
Oprócz oczywistych, to dobry pomysł, aby zrobić trochę badań i dowiedzieć się, jakie rodzaje produktów działa najlepiej dla konkretnego typu kół. Korzystanie z biodegradowalnego produktu czyszczącego jest najlepsze dla felg. Można również użyć łagodnego de-greaser do usunięcia smaru z felg.
Oprócz metody szorowania, możesz również wyczyścić swoje koła poprzez usunięcie łańcucha z koła. Użycie szybkozłączki może ułatwić to zadanie. Możesz również usunąć kasetę z koła. Jest to najważniejsza część procesu czyszczenia roweru, ponieważ jest to najtrudniejsza część do czyszczenia.
Poza zwykłym płukaniem i suszeniem, możesz rozważyć umieszczenie roweru na stojaku, aby wyschnął. Używanie stojaka może sprawić, że proces czyszczenia będzie znacznie szybszy i bardziej efektywny.
Łańcuch
Utrzymanie łańcucha w czystości pomaga rowerowi lepiej funkcjonować i może przedłużyć jego żywotność. Można to zrobić wykonując kilka prostych czynności.
Pierwszym krokiem jest umycie rąk. Następnie użyj szczoteczki do zębów, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia z łańcucha. Jeśli nie masz szczoteczki, możesz ją kupić w lokalnej drogerii.
Następnie należy napełnić plastikowy pojemnik odtłuszczaczem i umieścić w nim łańcuch. Pozostaw łańcuch tam na kilka minut, aby nasiąkł roztworem. Być może trzeba będzie powtórzyć ten proces kilka razy.
Na koniec trzeba będzie spłukać łańcuch. Można to zrobić za pomocą węża, ale nie należy używać myjki ciśnieniowej. Może to spowodować uszkodzenie uszczelnień łożysk.
Innym sposobem czyszczenia łańcucha jest namoczenie go w gorącej wodzie z mydłem. Dzięki temu łatwiej będzie pozbyć się grubego błota. Możesz również spróbować ściągnąć brudny łańcuch za pomocą szczotki drucianej.
Do czyszczenia łańcucha możesz również użyć odtłuszczacza domowej roboty. Najlepsze jest to, że jest on tani i może być nakładany na łańcuch na różne sposoby. Można go nakładać pędzlem, zanurzać w nim lub spryskiwać. Dobrym pomysłem jest zastosowanie odtłuszczacza po obu stronach łańcucha, aby mieć pewność, że został on dokładnie wyczyszczony.
Aby zrobić środek czyszczący, połącz płyn do mycia naczyń z wodorowęglanem. Możesz również użyć płynu do mycia naczyń jako zamiennika. Możesz go użyć do czyszczenia zarówno łańcucha, jak i części rowerowych.
Będziesz musiał również usunąć stary smar z łańcucha. Możesz to zrobić za pomocą starej szczoteczki do zębów.
Hamulce tarczowe
Hamulce tarczowe w rowerze mają za zadanie zapewnić płynną i stałą siłę hamowania. Aby zapewnić ich prawidłowe działanie, należy je regularnie sprawdzać i czyścić. Jeśli zauważysz piszczący dźwięk, hałas podczas uruchamiania hamulców lub wirnik, który wygląda na brudny, nadszedł czas, aby je wyczyścić. Przywróci to ich wydajność i sprawi, że będą służyć dłużej.
Pierwszym krokiem do czyszczenia hamulców tarczowych w rowerze jest zdjęcie tarczy hamulcowej. Możesz to zrobić za pomocą szczypiec z igłą i śruby dynamometrycznej.
Kolejnym krokiem jest wytarcie wszelkich pozostałości oleju, które znajdują się na powierzchni hamującej. Może być konieczne użycie odtłuszczacza lub rozpuszczalnika alkoholowego, aby usunąć olej. Pomoże to klockowi hamulcowemu w równomiernym kontakcie z wirnikiem.
Aby uniknąć wnikania oleju w pory klocków hamulcowych, klocek musi być suchy. Następnie należy położyć klocek na czystym podłożu w rękawiczkach lateksowych. Jeśli nie masz rękawiczek lateksowych, możesz użyć kciuków lub czystej szmaty.
Kolejnym krokiem jest przeszlifowanie powierzchni hamującej. Użyj drobnoziarnistego papieru ściernego na płaskiej, czystej powierzchni. Papier ścierny usunie powierzchowną warstwę okładziny hamulcowej. Będziesz mógł wtedy usunąć zanieczyszczenia i zresetować powierzchnię.
Jeśli nie jesteś pewien, jak to zrobić, możesz skontaktować się z lokalnym sklepem rowerowym. Możesz również znaleźć komercyjny środek czyszczący w lokalnym sklepie z częściami samochodowymi.
Jeśli masz metalową tarczę, powinieneś wyczyścić ją środkiem do czyszczenia tarcz i części. Pozwoli to usunąć resztki rdzy i kurzu. Należy to robić co kilka miesięcy.
Kaseta
Utrzymanie kasety w czystości jest ważne dla zapewnienia płynnej zmiany biegów. Jeśli nie będziesz czyścić kasety, będzie ona gromadzić brud i zanieczyszczenia z łańcucha i smaru. Kasetę należy czyścić co najmniej dwa razy w roku. Można to zrobić bez zdejmowania kasety z roweru.
Za pomocą szczotki można wyszorować tryby i zębatki kasety. Możesz również użyć czyścika do rur, aby dotrzeć do płaskiej części trybów. To narzędzie wsunie się między rowki, usuwając brud i smar.
Do usunięcia pozostałych zabrudzeń można użyć środka odtłuszczającego. Można go zastosować za pomocą sprayu lub szmatki. Po zastosowaniu odtłuszczacza należy przetrzeć koła zębate. Odtłuszczacz zmiękczy zabrudzenia.
Inną metodą jest użycie szmatki z mikrofibry do wyszorowania zębatek. Pozwoli to dostać się głęboko pomiędzy rowki. Jednak ta metoda może zająć trochę czasu.
Do szybkiego czyszczenia można użyć szmaty. Jest to świetne rozwiązanie do usuwania zanieczyszczeń. Ale, szmatka nie może dotrzeć do płaskiej części trybów. Szmatę należy wsunąć całą powierzchnią do piasty. Następnie należy ją przetrzeć na górnej części dolnej zębatki. Dzięki temu wyczyścimy zębatkę i spód kolejnej zębatki. Proces ten należy powtórzyć dla wszystkich zębatek.
Dobrym środkiem czyszczącym do użycia jest 409 Orange cleaner. Możesz zastosować ten środek czyszczący, a następnie spryskać go kilka minut później. Możesz również użyć starej szczotki do czyszczenia ze sztywnym włosiem. Narzędzia te są tanie i można je znaleźć w większości sklepów rowerowych.
Możesz również użyć starej szczoteczki do zębów, aby wyczyścić wnętrze płytek przerzutki. Pomoże to w usunięciu smaru z łożysk kasety. Powinieneś utrzymywać to miejsce czyszczenia w dobrej wentylacji.
Obręcze
Utrzymanie obręczy rowerowych w czystości jest ważne dla zachowania osiągów roweru. Ich regularne czyszczenie jest tak samo ważne jak czyszczenie łańcucha. Obręcz pokryta brudem i zanieczyszczeniami drogowymi będzie się szybciej zużywać, co wpłynie na skuteczność hamowania.
Najlepszym sposobem na czyszczenie obręczy jest użycie spirytusu chirurgicznego lub alkoholu. Produkty te są sprzedawane w aptekach i działają dobrze. Możesz również użyć padu ściernego i łagodnego odtłuszczacza, aby usunąć brud.
Oprócz spirytusu chirurgicznego, możesz również użyć alkoholu izopropylowego, aby wytrzeć ścieżki hamulcowe do czysta. Upewnij się, że nie masz kontaktu z klockami hamulcowymi za pomocą odtłuszczacza. Wreszcie, można użyć miękkiej suchej szmaty, aby zakończyć proces.
Podczas czyszczenia kół rowerowych warto mieć pod ręką parę gumowych rękawic. Powinieneś mieć również szczotkę do szorowania i szmatę. W lokalnym sklepie rowerowym można również kupić ścierny pad do szorowania.
Jeżeli posiadacie Państwo rower o dużym obciążeniu, warto rozważyć zakup obręczy z powłoką ceramiczną. Ten rodzaj obręczy będzie kosztował więcej niż zwykła obręcz, ale zwiększy trwałość Twojego koła. Jeśli masz lżejszy rower, możesz wybrać nieco cieńszą obręcz.
Zanim zaczniesz czyścić swoje obręcze, powinieneś przyjrzeć się im pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Jeśli zauważysz głębokie rowki, być może będziesz musiał wymienić swoją felgę. Jeśli nie jesteś w stanie stwierdzić, czy Twoja obręcz jest uszkodzona, warto zlecić jej kontrolę profesjonaliście. Warto zwrócić się o poradę do lokalnego sklepu rowerowego.
Podobne tematy